Cizreli Eb-Ül-İz Cezeri,
Cezeri Kimdir? (1136 - 1206)
Bu
bilim
adamı çağımızdan yüzlerce yıl önce keskin zekası
ile elektrik kullanmadan sadece su ve mekanik
parçalarla çalışan makineler yapmış ve günlük
hayata geçirmişti. Adı Cizreli Eb-ül-İz olan bu
mucit bundan 800 küsur yıl önce 1100–1200
yıllarında yaşadı. Dolayısıyla Eb-Ül-İz bütün
icatlarını
Leonardo’dan tam 150 yıl önce yapmış
ve kitaplaştırmış.
Selçuk Türkleri zamanından bahsediyoruz. Bu
inanılmaz öykünün tek kanıtı yüzyıllara dayanmış
ve müthiş icatların resimleriyle dolu orijinal
kitabın el yazması kopyaları. Her zamanki gibi
biz kendi bilim adamımızı tanımazken yurtdışında
bilimsel kürsülerde ve tüm bilgisayar /
sibernetik kitaplarında su mekaniği
referanslarda yer alıyor. Tarih bize neler
söylüyor? Artukoğulları Güneydoğu Anadolu'yu
fethederler. Şimdiki Mardin , Cizre’de buluşlar
yapan Abdülaziz İsmail bin Razzaz başkent
Diyarbakır’a çağrılır. Yirmi beş yıl boyunca
üretir ve üretir. Hükümdarların büyük takdirini
toplar ve hükümdar (Eb’ül Feth Mahmut İbn-i
Mahmet İbn-i Karaaslan . Ne uzun isim değil
mi?-) tarafından bu kitabı yazmakla
görevlendirilir. Verimli hayatının büyük
başarılarına karşın son derece alçakgönüllü bir
üslubu olan Eb-ül-iz 1183 yılında başlayıp 25
yıl süren icatlar katalogunu o zamanlar resmi
dil olan Arapça ile yazar.
Cezeri, bilim ve teknoloji tarihinde yaptığı
olağanüstü buluşlarla ve otomatlarla
tanınmaktadır. Bu konuda yazmış olduğu
Makine
Yapımında Yararlı Bilgiler ve Uygulamalar
adlı eseri bu alanda yazılmış en ünlü ve en
mükemmel kitaptır. Bu kitabın giriş bölümünde
kitabı kaleme alış nedenini şöyle anlatır: "Bir
gün Sultanın huzurundaydım ve yapmamı emrettiği
şeyi getirmiştim... Ne düşündüğümü anladı… Bana
şöyle dedi, 'eşsiz araçlar yapmış, onları
gücünle işler duruma getirmişsin. Seni yoran ve
kusursuz biçimde inşa ettiğin bu şeyler
kaybolup gitmesin. Benim için icat ettiğin bu
araçları bir araya toplayan ve her birinden ve
resimlerinden seçmeleri kapsayan bir kitap
yazmanı istiyorum. Onun önerilerini kabul ettim…
Gerekli çalışmayı yapmak üzere gücümü topladım
ve bu kitabı kaleme aldım."
Cezeri, kitabında 50 aracın ayrıntılı tasarımını
verir. Bu araçların 6'sı su saati, 4'ü mumlu
saat, 6'sı ibrik, 7'si eğlence amaçlı kullanılan
çeşitli otomatlar, 3'ü abdest almak için
kullanılan otomat, 4'si kan alma teknesi, 6'sı
fıskiye, 4'ü kendinden ses çıkaran araç, 5'i
suyu yukarı çıkartan araç, 2'si kilit, 1'i
açıölçer, 1'i kayık su saati ve Amid kentinin
kapısıdır.
Bu araçlar hava, boşluk ve
denge prensipleri ile çalışıyordu. Hava ve
atmosferin özellikleri çok eskiden beri
insanların ilgisini çekmiş ve yapılan çalışmalar
sonucunda ulaşılan kuramsal bilgiler sayesinde olağanüstü araçlar
üretilmiştir. Mekanik araçların inşasında hava
ve boşluk kadar, denge de temel prensipler¬den
birini oluşturmuştur. Bu prensipler M.Ö. 3.
yüzyıldan beri bilinmekteydi. Yunan Dünyası’nda
hava, boşluk ve denge prensipleri üzerine
Ctesibios (M.Ö. 3. yüzyıl), Philon (M.Ö. 2.
yüzyıl) ve Heron (M.Ö. 1. yüzyıl) tarafından
çalışmalar yapılmış ve bu çalışmalar sonucunda
da çeşitli araçlar geliştirilmiştir. Bunların
arasında
Archimedes (M.Ö. 287–212)’i de saymak
gerekir. Ancak Cezeri sayesinde hava, boşluk ve
denge konusuna ilişkin kuramsal ve pratik
bilgiler doruk noktasına ulaşmıştır. O bu
araçları geliştirmekle kalmadı, bu araçlarda
kullanılan özel parçaları da çok daha dakik ve
hassas hâle getirdi.
Örneğin; bu tip araçlarda
kullanılmak üzere çok hassas kefeler hazırladı.
Cezeri'nin yaptığı kefe, ortası geniş,
kenarlarına doğru darlaşan, bir yarım kayık kap
şeklindeydi. Alt kenarı yakınına açılmış iki
delikten bir mil geçiyor ve kefe bu milin
üzerinde hareket ediyordu. Kefenin arkası, su
ile doldurulduğunda dengede kalacak biçimde
ağırlaştırılmıştı. Eğer kaba kapasitesinden bir
damla daha fazla su ilave edilirse ucu öne doğru
eğiliyor ve boşaldıktan sonra denge konumuna
geliyordu. Bu derece hassas kefeleri ilk defa
Cezeri yapmıştır.
Cezeri’nin yaptığı araçlar arasında,
Fil Su Saati, Tavus Kuşlu
İbrik, Mumlu Saatler, Abdest Almak İçin
Otomatlar, Fıskiyeler, Suyu Yukarı çıkaran
araçlar
bulunmaktadır.
Kaynak: Cezeri, el-Câmi beyne’l-İlm ve’l-Amel
en-Nâfi Fî Sınaâti’l-Hiyel, (Makine Yapımında
Yararlı Bilgiler ve Uygulamalar) Çeviri,
İnceleme ve Teknik Açıklamalar: Sevim Tekeli,
Melek Dosay ve Yavuz Unat, Türk Tarih Kurumu,
2002.
Cezeri Araçları
Resimleri
Bu kitabın üç nüshası
kütüphanelerimizde 800 yıl durur ama bir kişi çıkıp uygulayıp
Teknoloji çağına hem bizim hem dünyanın belki 500 yıl önce
girmesini sağlayamaz. Geçte olsa Avrupalılar tarafından yinede
bizden önce keşfedilir. Otomatik Makineler tarihinde “Çağın
Doruğuna Erişmiş Büyük Mühendis İbni Razzaz Cesari adıyla
saygıyla anılır. Neden buluşları bu kadar önemlidir? İlk olarak
mekanizmalar zamanının çok ötesindedirler. Enerji kaynağı,
yönetim mekanizması ve feedback (geri besleme) sistemlerinin
tümünün su, buhar gücü ve havanın itiş gücü ile yapılmış olması
mucize gibidir. Üstelik tüm buluşlar insanımsı, estetik
değerlere sahiptir. Ayrıca buluşları hayal ürünü değildir.
Alman Profesörü Widemann tarafından tekrar üretilip
çalıştırılmışlardır. (Erlangen Üniversitesi) Çağın Harika
Bilgini (Bedi-ül Zaman Abdulaziz İbn-i al-Razzaz al Cesari)
lakaplı Eb-ül-iz ‘in kitabının kendisi kayıptır ama kopyaları,
Topkapı Sarayı
Üçüncü Ahmet Kütüphanesi (iki elyazması) ile
Ayasofya Kütüphanesinde bulunur. (66 sayfası neyin değerli
olduğunu anlayanlar tarafından çalınmış olarak) Daha sonra
Kültür Bakanlığı bu kopyadan “Olağanüstü Mekanik Araçların
Bilgisi Hakkında Kitap” adında 3000 adet tıpkıbasım kitap
basmıştır. (ISBN 975-17-0698-X Kültür Bakanlığı - 1990)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızdan sitemiz değil tamamen siz sorumlusunuz bunu asla unutmayın. Kimsesinin hakkında yalan yanlış bilgiler vermeyin, küfür etmeyin aşağılaşmayın, Zaten ben onları yayınlamam. Ama saklı tutarım herhangi bir yasal çerçevede kullanılması amaçlı... Ha bi de reklam yapmayın gözünüzü seveyim ....
Sevgilerle iyi yorumlar...