40 Soruda Teknoloji Tasarım Dersi
1. Programın ortaya koyduğu temel yaklaşım nedir?
Programın amacı öğrencileri, “içinde yaşadığı toplumun yarınını
daha yaşanabilir hale getirmeye çalışan, yaşadığı çevreyi geliştirmeye çalışan
ve bu amaçla gözlem yapan, inceleyen, sorgulayan, sorunların farkına varan,
çözümler üreten, yaratıcı ve hayal gücü gelişmiş, estetik kaygılar taşıyan,
düşüncelerini kurgulayarak ifade edebilen, girişimci, değişim ve gelişime açık,
sorumluluk bilinci gelişmiş, kendine güvenen” bireyler olarak topluma
kazandırmaktır.
2. Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programını diğer derslerin
öğretim programlarından ayıran hangi özellikleridir?
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programında temel bir konu
öğretimi yoktur. Öğretim belirlenen odak noktalarına yönelik etkinliklerle
yapılacaktır. Yazılı sınav yapılmayacaktır. Konu sınırlaması yapılmayacak,
bireysel etkinlikler öğrencilerin kendi istek ve merakları doğrultusunda
yapılacaktır. Programda yaratıcı düşünceleri uyaran etkinliklere, bilim
insanlarının biyografilerine, tasarım ve buluş hikâyelerine yer verilmiştir.
3. Programın yapısı nasıl?
Program ”Düzen”, “Kurgu” ve “Yapım” olmak üzere üç kuşaktan
oluşmaktadır. Kuşaklar her yıl tekrarlanmaktadır. Kuşaklar içinde her yıla özgü
odak noktaları belirlenmiştir. Bu odak noktalarında belirlenen kazanımlara
yönelik grup ve bireysel etkinliklere yer verilmiştir. Her kuşak içinde sarmal
bir yapı vardır.
4. Programda hangi sınırlılıklar var, öğrencileri nelerle
sınırlayacağız?
Program öğrencilerin sınırsız düşünme becerilerinin
geliştirilmesi felsefesinden yola çıktığından öğrenciler problemlere çözüm
bulma yeteneklerinin geliştirilmesi noktasında sınırlanmayacaklardır.
İkinci kuşakta sınır olmayacak ancak ilk kuşakta çoğalabilen
birimler, üçüncü kuşakta ise yapılabilirlik ve maliyet sınırlılıkları
oluşturacak.
5. Bu derse hangi öğretmenler girecek?
Talim ve Terbiye Kurulunun 14.07.2005 tarih ve 192 sayılı kararı
gereği, Teknoloji ve Tasarım dersini, İş Eğitimi branşına atanmış olan
öğretmenler yürütür. Ancak 119 sayılı yönetmelikte yapılan değişiklikle atama
branşı bu ders olan öğretmenlerin ve bu alana öğretmen yetiştiren okullara bu
yıl kaydolan öğrencilerin hakları korunmakla birlikte dersin öğretmen
kaynakları yeniden belirlenmiştir.
6. Yıllık öğretim planlaması nasıl olacak?
Teknoloji ve tasarım dersi yıllık planı zümre öğretmenleri
tarafından öğrencilerin öğrenme düzeyleri ve çevresel faktörler dikkate
alınarak yapılır. Kuşakların sıralaması değiştirilmez. Öğrencilerin
tasarımlarını gerçekleştirmeleri için yeterli süre verilir. Kuşaklar için azami
süreler öğretim yılı başında belirlenir. Düzen ve kurgu kuşağı etkinlikleri 1.
dönem, yapım kuşağı etkinlikleri ise 2 dönemde gerçekleştirilir. Ayrıca kuşak
içinde öğrencilerin bireysel etkinliklerini gerçekleştirmede kaydedecekleri
aşamaların süreleri de planlanır. Öğrencilerin çalışmaları bu planlama
doğrultusunda takip edilir.
7. Öğrenciler yıl içinde kaç tane bireysel etkinlik
yapacaklardır?
Öğrenciler kuşaklarda yer alan her odak noktası için az bir
bireysel etkinlik gerçekleştireceklerdir. Yeterli sürenin kaldığı durumlarda
öğrenciler, daha fazla tasarım etkinliği yapmaları için teşvik edilir.
8. Kuşak kavramı nedir? (Birbirini takip eden konuları mı
gösteriyor?)
Hayır, birbirini takip eden konuları göstermiyor ayrı (fakat
ilişkili) öğrenme alanlarını gösteriyor.
Kuşaklar birbiriyle ilişkili odak noktaları ile beceri, kavram
ve değerlerin bir bütün olarak görülebildiği, öğrenmeyi organize eden yapıdır.
Bu yapı örneğin; bir bütünü tamamlayan ve üç farklı renkten oluşan gökkuşağına
benzetilebilir.
9. Düzen kuşağında neler öğretilecek?
Benzer malzemelerden yola çıkarak farklı düzenlerin ortaya
çıkabileceğini görerek olaylara farklı bakış ve çözüm önerileri geliştirme,
düşünmeyi öğrenme, olayları değerlendirme becerileri geliştirirken; mekân,
yüzey, birim, tekrar, ritim, düzen, uyum, bütünlük, estetik, topluluk
kavramlarını, gözlem, arama, sorgulama, deneme metotlarını öğrenirler.
10. Düzen kuşağında neden yalnız 6. sınıfın ilk etkinliği ayrıntılı
verilmiş?
Kavram yanılgıları olmaması, kavram kargaşaları yaşanmaması
amacıyla, görsel tasarımla ilgili temel ve konuya özel bilgiler
gerektirdiğinden yalnızca bu etkinlik ayrıntılı olarak verilmiştir.
11. Öğrencilere, birinci kuşağın etkinlikleri için malzeme
seçiminde nelere dikkat etmeleri önerilecek?
Birinci kuşakta öğrenciler sağlık, güvenlik vb. problemlere yol
açmayacak şekilde pipet, makara rulosu, çeşitli su kapları, çeşitli reklâm
broşürleri vb. artık malzemeleri, tehlikeli olmayacak kesme ve yapıştırma
araçlarını kullanmaları önerilecek.
12. Düzen kuşağında bir birim oluşturup, tekrarlamalarla bütüne
ulaşmaları istenen öğrenciler tekrarlayan bir birim oluşturmazlarsa ne
yapacaklar?
Neredeyse sınırsız sayıda olan tekrarlanabilir birimlerden
birine ulaşıncaya kadar denemeye devam edecekler.
13. Kurgu kuşağında neler öğretilecek?
Öğrenciler hayatlarında merak ve hayal ettikleri, değiştirmeyi,
geliştirmeyi, kolaylaştırmayı düşündüklerini ifade ederler. Bunların çözümüne
yönelik fikirleri ortaya çıkaran grup çalışması yaparlar. Ortaya çıkardıkları
fikirleri kurgularlar. Düşündüklerini kâğıt üzerine aktararak başkaları ile
paylaşırken eleştirilere açık olurlar. Anlaşılabilir çizim yapma becerileri
gelişir. Düşüncelerin yasal koruma altına alınmasının, öneminin farkına
varırlar.
14. Yapım kuşağında neler öğretilecek?
Öğrenciler yapım kuşağında, gözlem yaparak sorunları
belirlemeyi, araştırmayı, planlamayı, sorunlara çözüm getirmeyi, bir ürünü
tasarım sürecini uygulayarak yapmayı, geliştirmeyi, tanıtmayı, ürünün
pazarlanabilirliğini artırmayı ( inovasyon) öğrenecekler.
15. Yapım kuşağında proje hangi aşamalardan geçecek?
Yapım kuşağındaki projelerin gerçekleştirilmesinde tasarım
süreci takip edilecek. Program, yapım kuşağı için, sorunların araştırılmasıyla
başlayan bir süreç öneriyor. Bir sorun belirlenip incelendikten sonra çözüm
önerileri yapılır ve biri seçilir. Bu aşamada çözümün tüm özellikleri
listelenerek “taslak tasarım önerisinin özellikleri “ listelenir ve öğrenci
tasarımı için araştırma yapmaya başlar. Araştırma sonucunda tasarımının
yapısını belirleyen öğrenci uygulayacağı yöntemleri de belirler.
Daha sonra tasarımının taslak resmini çizip yapımı planlar ve
tasarımını gerçekleştirir. Bundan sonra tasarımın “taslak tasarım önerisinin
özellikleri “ne göre değerlendirilmesi, geliştirilmesi ve gerekiyorsa inovasyon
yapılması adımları gelir. Tüm aşamalar ise tasarım günlüğüne aktarılır.
16. Program içindeki ana başlıklar neleri anlatıyor?
Program: Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programını,
Sınıf: Dersin okutulacağı 7 veya 8. sınıfı,
Kuşak: Birbiriyle ilişkili odak noktalarının, beceri, kavram ve
değerlerin bir bütün olarak görülebildiği özgün yapıları,
Odak noktası: Bir kuşak içinde o etkinlikte özellikle
vurgulanacak konuyu,
Kazanım: Etkinlikler sayesinde öğrencide görülmesi beklenen
bilgi, beceri ve tutumları,
Etkinlik: Kuşak içinde bireysel veya grup olarak uygulanacak bir
faaliyeti,
Açıklama: Etkinliğin uygulanmasında nelere dikkat edileceğini
ifade eder.
17. “Odak noktası” kavramı nedir?
Aynı kuşağın farklı sınıflarda sınıf seviyelerine göre
değişiklik ve aşamalılık gösteren ilgili kavram ve becerilerin bir arada
verildiği anlamlı bütünlerdir.
18. Odak noktalarının sınıf ve kuşaklara göre dağılımı nasıl?
7. sınıf düzen kuşağında “Birimden Bütüne”, kurgu kuşağında
“Düşüncelerimizdeki Değişim ve Gelişim”, yapım kuşağında “Üretiyoruz”
8. sınıf düzen kuşağında “Bütünde Farklılık Oluşturalım”, kurgu
kuşağında “Düşüncelerimizi Koruyalım”, yapım kuşağında “Üretelim Tanıtalım”
19. İki saatlik dersi birer saat olarak haftanın farklı
günlerine bölebilir miyiz?
Hayır, haftada bir gün ardışık ikişer saat olarak işlenmesi
gerekir.
20. Hangi ders kitabı okutulacak?
Bu ders için ders kitabı hazırlanmayacaktır. Öğrencileri
kopyacılık ve ezberciliğe teşvik etmemek için örnek projelerden ve hazır
çizimlerden yararlanılması da tavsiye edilmemektedir. Bununla birlikte
öğrencinin, araştırmak, bilgi edinmek, projenin yapım sürecinde destek almak
amacıyla farklı kaynakları araştırıp incelemesi beklenmektedir.
Teknoloji ve tasarım dersi için herhangi bir ders kitabı, kaynak
kitap vb. kullanılmayacaktır. Özelikle öğrencilerin tasarım etkinlikleri için
önceden kurgulanmış örnek projelerin yer aldığı kaynak kitapların kullanılması
ve öğrencilerin bu projeleri hiçbir sorgulama yapmadan gerçekleştirilmesi
öğretim programının beklentilerini karşılamayacaktır. Öğrencilerin birikimi,
araştırmaları ve hayal güçleri sonucu ortaya çıkan projeler uygulanacak.
Uygulama sürecini ise grup etkinliklerinde öğrenecekler. Öğretmenlere öğretim
programının uygulanmasında yardımcı olmak için kılavuz hazırlanacaktır.
21. Sınıflar gruplara ayrılacak mı?
Sınıflar, Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın
hedeflenen amaçlara ulaşması için bu derste gruplara ayrılır. Bu ders için
öğrenci sayısı 25′ten fazla olan sınıflar sayıca 20 kişiyi geçmeyen eşit
gruplara ayrılır. Her gruptan bir alan öğretmeni sorumlu olur ve yılsonuna
kadar dönüşüm yapılmaz. Gruplarda eş zamanlı olarak aynı öğretim programı
yürütülür. Her grup öğretimini bağımsız mekânlarda yürütür. İşlikler dönüşümlü
olarak kullanılır. Kız ve erkek öğrenciler gruplara dengeli olarak dağıtılır.
Gruplardaki öğrencilerin sayısal dağılımı, birbirine eşit veya denk olur.
22. Kuşaklar içinde yer alan etkinlikler nasıl ve nerede
gerçekleştirilecek?
Her kuşağın bireysel etkinliklerine geçmeden önce, sınıf içi
grup etkinlikleri, programın öngördüğü şekilde yapılacaktır.
Düzen kuşağındaki bireysel etkinlikler sınıf içinde
yapılacaktır. Öğrencilerin tasarımlarını evde yapmasına izin verilmeyecektir.
Kurgu kuşağındaki bireysel etkinliklerde yapılan çalışmalar sınıfça
paylaşılacak ve ürünler teknoloji ve tasarım panosunda sergilenecektir.
Yapım kuşağında öğrencilere tasarım sürecindeki aşamaları
gerçekleştirmede rehberlik yapılır. Tasarımlarını gerçekleştirmede işlikteki
imkânlardan müşterek yararlanılır. Tasarımının yapımında öngördüğü özel
işlemler için çevrenin imkânlarından faydalanabilir.
Öğrenciler bireysel etkinliklerinde yaşadıkları süreci tasarım
günlüklerine kaydederler. Günlükler haftalık olarak takip edilir.
23. Tasarım günlüğü nedir?
Öğrencilerin etkinliklerini gerçekleştirmede yaşadıkları süreci
yazdıkları, defter, dosya vb. içerikli eşyadır. Öğrenciler haftalık olarak
yaptıkları çalışmaları, düşüncelerini, duygularını kısaca ifade ederler. Ayrıca
ulaştıkları kaynaklardan elde ettikleri verileri buraya kaydedebilirler veya
fotoğraflarını yansıtabilirler. Öğrenciler günlüklerini okul dışında da
doldurabilirler. Tasarım günlüğü öğrencilerin etkinlik süreçlerinin
değerlendirilmesinde ve gözlemlenmesinde önemli ipucu verir ayrıca tasarımının
ortaya çıkmasındaki hikâyeyi yansıtır.
24. Öğrenciler, tasarımlarını gerçekleştirirken gerekli
bilgilere nasıl ulaşacak?
İnternet, okul kütüphanesi, TÜBİTAK, Türk Patent, KOSGEB, ders
kitapları, diğer derslerin öğretmenleri, ilgili meslek uzmanları ve velilerin
yardımıyla ulaşacaklar.
Bu dersin öğretim programında öğretmenden beklentiler
açıklanmıştır. Öğretmen bireysel etkinliklerde öğrencilere bilgilere ulaşmada
rehberlik edecektir. Öğrenci ihtiyaç duyduğu bilgiyi öğretmenlerinin
rehberliğinde kendisi inşa edecektir. Bu amaçla öğrenciler; internet, TÜBİTAK
yayınları, TPE, KOSGEP, iş yeri gezileri, diğer zümre öğretmenleri, ilgili
meslek uzmanları ve öğretmenlerinin vereceği bilgi kaynaklarından
yararlanacaktır.
25. Beyin fırtınası nedir, özellikleri nelerdir?
Katılımcıların bir konuyla ilgili her türlü düşüncelerini ifade
etmesi ve bunların not alınmasıdır. Dikkat edilecek nokta fikirlerin
katılımcılar tarafından serbestçe ifade edilmesi ve katılımcıların birbirlerini
eleştirmemesi gerektiğidir.
26. İnovasyon nedir?
Farklı, değişik, yeni fikirler geliştirmek ve bunları
uygulamaktır. Üretimi yapılan bir ürünü yenileştirip geliştirerek
pazarlanabilir hale getirmektir.
27. Grup etkinlikleri ne amaçla yapılıyor?
Grup etkinlikleri her kuşağın başında grup çalışmasına
alıştırma, uygulanacak kuşağın özelliklerini tanıtma ve daha sonra yapılacak
bireysel etkinliklerde kolaylık sağlamak için yapılan etkinliklerdir.
28. Teknoloji şenliği ne zaman yapılacak?
Teknoloji şenliği yılsonunda zümre öğretmenlerince belirlenen
bir tarihte yapılacak, öğrenciler seçtikleri birer ürünleriyle katılacaklar. Bu
etkinliğe öğrencilerin, velilerin, okul yakın çevresinin ve okul yönetiminin
katkıda bulunması sağlanmalıdır.
29. Kısa etkinlikler (Yaratıcılığı tetikleyen etkinlikler, bilim
adamlarının biyografisi ve tasarım ve buluş hikayeleri) ne zaman uygulanacak?
Ders başlarında yaklaşık 10 dakika, “yaratıcı düşünceyi uyaran
teknikler” , “bilim adamlarının biyografileri” ve “buluş ve tasarım
hikâyeleri”ne ayrılarak öğrencilerin derse ısınmaları veya yeni düşüncelere
ulaşmaları sağlanarak, bir noktada takılmaları engellenecek.
Program ekinde yer alan bu bilgiler dersin ve öğrencilerin
durumu dikkate alınarak ders içinde istenilen bir zaman diliminde öğrencilerle
paylaşılacaktır. Amaç öğrencilerin öz güvenlerini arttırmak, ben de yapabilirim
duygusunu tetiklemektir. Ayrıca çözüme yönelik düşüncelerin gelmediği
durumlarda bu kısa süreli etkinlikler yapılır. Bu bilgilerin öğrenimiyle ilgili
öğrencilerin bir sorumluluğu yoktur.
30. Öğretmenin yapacağı işler nelerdir?
+ Değişik materyallere yönlendirir.
+ Bu materyallerin özelliklerini kullanılış şekillerini,
güvenlik kurallarını anlatır.
+ Etkinliklerin sürelerini zümre ile birlikte planlar.
+ Velilerle toplantı düzenler.
+ Velilere, dersi ve beklenen katkıları anlatan bir mektup
yazar.
+ Teknoloji şenliğini koordine eder.
+ Her hafta tasarım günlüklerini inceler, işaretler.
+ Ürün dosyalarının hazırlanmasına rehberlik eder.
+ Yıllık plan hazırlar.
31. Öğretmenin göstermesi beklenen davranışlar nelerdir?
+ Olumlu, kıymet veren
+ Soruları dinleyen, soru sorma fırsatı veren
+ Öğrencilere bilgilendirici geri bildirimler sağlayan
+ Farklı çözümleri destekleyen
+ Öğrenme, tartışma, sergileme, ortamlarını hazırlayan,
yönlendiren
32. Öğretmenin yapmaması gereken davranışlar nelerdir?
+ Öğrencileri kıyaslamaz.
+ Etkinlikleri kendi başlatmaz (öğrenciye başlatır).
+ Etkinlikleri yalnız birkaç öğrenciyle yürütmez.
+ Değerlendirmede tek bir araca bağlı kalmaz.
+ Atık, sağlıklı ve güvenli olmayan malzemeleri kullandırmaz.
+ Çalışmaları işlikle sınırlandırmaz.
+ Öğrencilerden her etkinlikte aynı başarıyı beklemez.
+ Olumsuz eleştiride bulunmaz.
+ Olumsuz eleştiri yapılmasına fırsat vermez
33. Velilerin göstermesi beklenen davranışlar?
+ Öğrencinin ortaya koyduğu düşüncelere olumlu yaklaşmalı.
+ Öğrenciyi kısıtlayıcı tutum ve ifadelerden kaçınmalı.
+ Öğrenciye gözlem/inceleme/araştırma/görüşme etkinliklerini gerçekleştirmede
yardımcı olmalı.
+ Öğrenci yerine fikir üretmemeli, ürünü gerçekleştirme işini
üstlenmemeli, iş okulda yapılmalı.
+ Teknoloji şenliği organizasyonuna ulaşım/ maddi destek/
düzenlemeye ve izlemeye katılma yoluyla destek olmalı.
34. Teknoloji ve tasarım dersinin değerlendirilmesi nasıl
olacak?
Teknoloji ve Tasarım Dersi’nde öğrenci başarısını belirlemek
üzere “öğrenci ürün dosyası ve gözlem formları” kullanılır. Her kuşak için
hazırlanan öğrenci ürün dosyaları, “dereceli puanlama anahtarı” ile puana
dönüştürülür. Öğrencinin ürün dosyalarından alacağı puanlar ile sınıf içi
etkinliklerdeki performansını yansıtan puanlar “öğretmen not çizelgesi”ne
işlenir.
Bu çizelge yardımı ile aritmetik ortalamaya dönüştürülen puan,
nota çevrilerek öğrenci başarısı belirlenir. Öğrencinin sınıf içi
etkinliklerdeki performansını puana dönüştürmek amacı ile “gözlem formları”
kullanılabilir. Bir dönem için öğrencinin sınıf içi etkinliklerdeki
performansını yansıtan en az bir puan verilir.
35. Engelli öğrenciler nasıl değerlendirilecek?
Değerlendirme hem süreç hem ürün tabanlı yapıldığından
yapabildikleri çalışmalar ile değerlendirilecekler: Sözlü veya yazılı
anlatımlar, çizimler, araştırmalar vb. değerlendirilirken öğrencilerin
durumları dikkate alınacak.
36. Yazılı sınav olacak mı?
Hayır, yazılı veya sözlü sınav yapılmayacak, yapılacak
görüşmeler, gözlemler, sözlü sunumlar ve gözlenen performans (somut ürün)
değerlendirme amacıyla kullanılacak.
37. Öğrenci ürün dosyası nedir?
Öğrenciler her kuşak için bir dosya hazırlar. Öğrenci kuşak
içinde birden fazla bireysel etkinlik gerçekleştirmişse değerlendirmek üzere en
iyi etkinliğini kendisi belirler. Dosyanın içine bu etkinlik için düzenlediği
tasarım günlüklerini, tasarımı için kullandığı ve günlüğüne kaydedemediği diğer
kanıtlarını, öz değerlendirme formları ve ürünü koyar.
38. Değerlendirmede hangi araçlar kullanılacak, neler dikkate
alınacak?
Değerlendirmede hem süreç hem de ürün değerlendirilecek bu
amaçla kullanılacak araçlar ve kullanım yerleri şu şekildedir:
Gözlem: Alınan cevapların, katılımın, yerine getirilen
görevlerin gözlenmesi olup, serbest değerlendirilebilir veya gözlem formu
kullanılabilir.
Görüşme: Öğrenciyle yapılan görüşmeler olup geliştirme veya
değerlendirme amacıyla kullanılabilir.
Sözlü sunum: Yapılan sunumlar, dereceli puanlama anahtarı, öz
değerlendirme formu ve akran değerlendirme formu kullanılarak
değerlendirilmelidir.
Gözlenebilen performans (somut bir ürün):Bu amaçla öğrencinin
hazırladığı ürün dosyası değerlendirilir.
Ürün dosyası içeriği, öz değerlendirme formu, akran
değerlendirme formu ve dereceli puanlama anahtarı kullanılarak
değerlendirilebilir.
39. Yapılan değerlendirmeler, yıl sonlarında nasıl nota
çevrilecek?
İlk dönem notunu belirlerken; “Düzen kuşağı”na ait somut bir
ürünün değerlendirmesi bir not olarak, “Kurgu kuşağı”na ait somut bir ürünün
değerlendirmesi bir not olarak, “Gözlem, görüşme ve sözlü sunumlar”a ait
değerlendirme bir veya daha fazla performans notu olarak kullanılacaktır.
İkinci dönem notunu belirlerken; “Yapım kuşağı”na ait somut bir
ürünün değerlendirmesi bir not olarak, “Gözlem, görüşme ve sözlü sunumlar”a ait
değerlendirme bir veya daha fazla performans notu olarak kullanılacaktır.
40. Yılsonu geçme notu nasıl belirlenecek?
Birinci ve ikinci dönem
yukarıda belirtilen notlar yılsonu başarı notunu oluşturacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumlarınızdan sitemiz değil tamamen siz sorumlusunuz bunu asla unutmayın. Kimsesinin hakkında yalan yanlış bilgiler vermeyin, küfür etmeyin aşağılaşmayın, Zaten ben onları yayınlamam. Ama saklı tutarım herhangi bir yasal çerçevede kullanılması amaçlı... Ha bi de reklam yapmayın gözünüzü seveyim ....
Sevgilerle iyi yorumlar...